گفتوگو با دکتر احدی - مدیریت ایمنی راه باید متحول شود
1394-03-06
گفتوگو با دکتر احدی
مدیریت ایمنی راهباید متحول شود
دکتر محمدرضا احدی رییس گروه پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ودبیر علمی چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای است. با وی گفتوگویی انجام دادهایم که در پی میآید:
· در چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهایآگاهسازی و توجه به مسایل علمی تا چه اندازه در اولویت قرار دارد؟
در این همایش همانند هر همایش علمی دیگر، هدف انتقال دانش و بررسی اطلاعات روز است. در اینجا لازم است هم به مسایل علمی و تحقیقاتی پرداخته شود و هم مسایل اجرایی مرتبط با سیاستگذاری دستگاههای اجرایی موردبررسی قرار گیرد.
درزمینه مباحث علمی سعی شده است تا آخرین اطلاعات در کشور و دنیا در قالب ارائه مقالات تحقیقاتی و کارگاههای آموزشی موردبررسی قرار بگیرد. برای این منظور از اساتید دانشگاه و فعالان علمی درزمینه مباحث گوناگون مرتبط با ایمنی راه دعوت بهعملآمده است تا دستآوردهای علمی و مباحث فنی و مدیریتی نوین را در قالب کارگاههای آموزشی ارایه دهند.
درزمینه مباحث اجرایی نیز نشستهای تخصصی برای هر دستگاه اجرایی مرتبط و سخنرانی از جانب برخی از مسئولان و متخصصان در نظر گرفتهشده است. بدون شک تلفیق این دو زاویه نگرش علمی و مدیریتی میتواندافقهای جدیدی را پیش روی متخصصان قرار دهد.
· چه میزان از تحقیقات درزمینه حوادث رانندگی جنبه اجراییپیداکرده است؟
با تلاش مسئولان، فعالان و متخصصان در زمینه ایمنی راه دریکی دو دهه گذشته فعالیتهای پژوهشی و علمی مرتبط با ایمنی جادهای توسعه بسیاری داشته است. در این مدت ایران با نهادهای بینالمللی مختلفی ازجمله مجمع جهانی راه (پیارک)، بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی همکاری داشته است و متخصصان ما در عرصههای علمی مختلف ازجمله همایشهای بینالمللی شرکت فعال داشتهاند.
البته متأسفانه هنوز از ظرفیتهای کامل انسانی و منابع موجود برای توسعه ایمنی راه استفاده مطلوب نشده است. دلیل این است که هنوز ایمنی راه به اولویت اول در بحث حملونقلجادهای تبدیل نشده و هنوز برای پیادهسازی دقیق سیستمهای نوین نیاز به فعالیت است.
امیدواریم با برگزاری اینگونه همایشها بتوانیم به بررسی علمی و موشکافانه چالشهای موجود بپردازیم تا در نهایت بتوانیم به دستآوردی مهم دست پیدا کنیم. مسلم است با توجه به حضور مسئولان حوزههای مختلف در این کنفرانس میتوان به تحقق این امر امید داشت.
· چه نکاتی لازم است در بیانیه نهایی کنفرانس چهارم مطرح شود؟
این بیانیه باید شامل بندهایی برگرفته از پشتوانههای علمی و تجربی کنونی در کشور باشد. این بیانیه متنی نیست که از برگزاری دو روز کنفرانس به دست آید و باید مجموعهای از محدودیتهای موجود در کشور را بر اساس نظر نهادهای مختلف در بر بگیرد.
درواقع نگاه ما به آینده برای در نظر گرفتن موارد مهمی همانند متولی اصلی ایمنی راه در کشور باید مطرح شود. طوریکه بازتابدهنده نظر علمی و تجربی متخصصان و صاحبنظران در این زمینه باشد. بدون شک زمانی که نظر جامع متخصصان، دستاندرکاران و فعالان در این بیانیه گردآوری شود میتواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به عنوان نقشه راه برای بسیاری از سازمانها به حساب آید.
· چگونه میتوان میان کنفرانس حوادث رانندگی و دستگاههای دولتی تعامل سازنده برقرار کرد؟
تمرکز بر نیازهای دستگاههای درگیر در مسئله ایمنی راه از ضرورتهای این همایش است. برای این منظور لازم است هماهنگی فعال با نهادهای مرتبط انجام شود. هماهنگی بین نهادها جدا از بحث همایش، مسئله بسیار مهمی است که پیشنیاز هر نوع تحول در مدیریت ایمنی راه است.
بدون شک رهایی از فعالیتهای جزیرهای و گام برداشتن به سوی همگرایی بیشتر میان نهادها میتواند در به ثمر رساندن هر فعالیتی کارساز باشد. حال این کنفرانس نیز سعی دارد فضای نظری را تا حد قابل قبولی شفاف سازد تا در نهایت ارتباطی درست میان سازمانها به جهت برطرف ساختن مشکلات و چالشها به وجود آید.
· اطلاعرسانی و برپایی همایشهای تخصصی تا چه اندازه میتوانددرزمینه کاهش تصادفات مؤثر باشد؟
برپایی همایشهایی مانند چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای بهعنوان یکی از اقدامات اساسی در حوزه انتقال دانش است که به عنوان یکی از لازمههای مدیریت ایمنی به شمار میرود.
شاید نتوان تحلیل دقیقی از اثربخشی چنین اقدامی به عمل آورد، ولی آنچه بدیهی است، تلاش در جهت پوشش کامل کنفرانس بر تمامی مسایل، توان و پتانسیل کاربرد تصمیمات و روشهای نوین را افزایش خواهد داد.