عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر:
حل مشکل ترافیک و تصادفات باید نظاممند شود
1394-07-26
متاسفانه موضوع ترافیک و تصادف در کشور ما یک موضوع احساسی است و همین عامل باعث میشود نتوانیم همانند سایر کشورهای پیشرفته در این موضوع خوب عمل کنیم. بدون شک برگزاری همایش و کنفرانسهای مختلف میتواند در اتخاذ یک دید علمی به این موضوع یاریرسان باشد.
دکتر مهدی شفیعیان عضو شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پزشکی بیومکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خبرنگار ستاد خبری کنفرانس گفت: در همه کشورهای دنیا، برای اینکه آسانترین عامل بروز تصادفهای رانندگی پیدا شود، «انسان» بهعنوان مقصر اصلی شناخته میشود. این در حالی است که با نگاه نظاممند به تصادفهای رانندگی کشور، در میبابیم که خودرو و جاده از دیگر عوامل مهم بروز تصادفهای رانندگی بهحساب میآیند.
دکتر شفیعیان با تاکید بر این موضوع که ایمنی یک علم است، افزود: در دهههای 60 و 70 میلادی مطالعات بسیاری در رابطه با بحث تصادفهای رانندگی و عوامل موثر بر آن صورت گرفت. مطالعات اولیه بیشتر بر خطاهای انسانی بهعنوان مهمترین عامل بروز تصادفهای رانندگی در جادهها و معابر تاکید داشت. از دهه 70 میلادی به این سو، بر نقش سایر عوامل در بروز تصادفهای رانندگی تاکید شد.
وی اظهار داشت: باید دید وسیعتری به مسئله تصادفها در کشور اتخاذ کنیم و این موضوع را در نظر داشته باشیم تا زمانی که همه دستگاههای اجرایی و مسئول با یکدیگر همکاری نداشته باشند، محصولی بهنام ایمنی تولید نخواهد شد.
عضو شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر حمایتی از دستگاههایی که وظیفه آنها اعمال قانون است، صورت نمیگیرد و از سوی دیگر جرایم رانندگی به هیچوجه بازدارنده نیست.
وی تصریح کرد: باید دست ارگانهای اعمال قانون را بازتر گذاشت. برای روشنتر شدن این موضوع بحث کمربند ایمنی را در سالهای اخیر در نظر بگیرید که چگونه با آموزش و برخورد شدید به یک فرهنگ رانندگی تبدیل شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این موضوع که آموزش بهترین شیوه فرهنگسازی برای پیشگیری از حوادث رانندگی و رفتارهای ناهنجار در رانندگی است، گفت: مطالعات متعدد ساختارمندی در دنیا برای پیشگیری از حوادث رانندگی صورت گرفته شده، اما این مطالعات در کشور ما هنوز چندان جا نیفتاده و آموزش در این زمینه به ساخت چند تبلیغ و سریال بیمحتوا در تلویزیون محدود شده است. این در حالی است که همانطور گفته شد ایمنی یک علم است و مسایل مرتبط با آن باید بهصورت علمی برای افراد توضیح داده شود. برای نمونه، باید آموزش داده شود که با افزایش سرعت در هر 10 کیلومتر، میزان تصادفها هم بیشتر خواهد شد.