یک استاد دانشگاه مطرح کرد:
برای پیشگیری از تصادفات نهادهای مسئول باید برنامهای جامع طراحی کنند
1394-07-26
برای کاهش تصادفهای رانندگی، باید همه ارگانها دخیل باشند. البته در شرایط کنونی خودروسازان بیش از هر عامل دیگری در کاهش تصادفهای رانندگی دخیل هستند. بر همین اساس لازم است تا از سوی نهادهای مسئول به منظور پیشگیری از تصادفهای رانندگی یک برنامه جامع طراحی و ارایه شود.
دکتر عباس بابازاده عضو شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای در گفتوگو با ستاد خبری کنفرانس با اشاره به اینکه در بهوجود آمدن تصادفهای رانندگی در کشور تنها یک عامل دخالت ندارد، بیان کرد: در بهوجود آمدن تصادفهای رانندگی چهار عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط مؤثر هستند و در 90 تا 95 درصد از تصادفهای رانندگی ایران، عامل انسانی مسئول رخداد حوادث شناخته شده است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه فنی دانشکده تهران افزود: نادیده گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، نگرشهای ترافیکی نادرست، خستگی و خواب آلودگی، مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در ساعات سیاه (آخر شبها، اوایل صبح و بعد از ناهار)، رانندگی جوانان به ویژه در آخر شبها، تعطیلات آخر هفته و با حضور همسالان از جمله عوامل انسانی است که باعث بروز تصادفهای رانندگی میشود.
بابازاده ادامه داد: گرچه بر آموزش و اطلاعرسانی بهعنوان مهمترین عوامل کاهش تصادفهای رانندگی و جادهای تاکید میشود، اما متاسفانه در کشور ما به رانندگان آموزش عملی خوبی داده نمیشود و از سوی دیگر ضعف قوانین و مقررات در کشور به منظور مقابله با تخلفها باعث شده است تا مردم کشورمان به تخلف عادت کنند.
عضو شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای بیان کرد: متاسفانه عمده وسیلههای سواری مردم از دو کارخانه سایپا و ایرانخودرو است که بههیچ وجه استاندارهای لازم را ندارد.