جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا:
نیازمند نظام جامع سوانح رانندگی هستیم
1394-07-30
برای پیشگیری و کاهش مرگ ناشی از تصادفات و حوادث رانندگی نیازمند نظام جامع سوانح رانندگی هستیم.
سردار موسی امیری جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار ستاد خبری کنفرانس ضمن اشاره به جادههای حادثهخیز کشور بیان کرد: گرچه در حال حاضر اطلاعات دقیقی از تصادفهای رانندگی کشور در دست نیست، اما میتوان با اطمینان گفت که خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفهای رانندگی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. جاده تهران- اصفهان، تهران- مشهد و تهران- سمنان از مهمترین جادههای حادثهخیز کشور بهحساب میآیند که به علت طولانی بودن از نظر فاصله زیاد مبدا و مقصد سالانه شاهد وقوع تصادفهای گوناگونی در آنها هستیم.
وی با تشریح وضعیت ایمنی راههای کشور اظهار داشت: خوشبختانه در سالهای گذشته شاهد بهبود وضعیت ایمنی راههای کشور بهخصوص جداسازی محورهای رفت و برگشت بودهایم. با این حال تا رسیدن به وضعیت ایمنی مطلوب در کشورهای همسایه مانند ترکیه فاصله زیادی وجود دارد.
سردار امیری خاطرنشان کرد: توجه داشته باشیم که کشور ما زمینی پایه است و عمده حمل و نقل از طریق راههای کشور صورت میگیرد و همین عامل باعث میشود تا کشور ما در مقایسه با سایر کشورهای دنیا که از انواع مختلف راهها برای حمل و نقل استفاده میکند، آسیبپذیرتر باشد.
وی اعلام کرد: مجموع راههای کشور 220 کیلومتر است که از این میان، سهم راههای روستایی و فرعی بیشتر و در نتیجه ایمنی آنها کمتر است، اما نباید از این نکته غفلت ورزید که مشکل تصادفهای رانندگی در کشور نبود فرهنگ کنترل سرعت است. بهعبارتی دقیقتر «افزایش سرعت» یکی از مهمترین علل وقوع حوادث رانندگی در کشور بهحساب میآید.
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر این موضوع که همراه با افزایش سرعت، باید سیستم کنترل هوشمند هم در کشور افزایش یابد گفت: آزادراه «پردیس» از جمله آزادراههای کشور است که بهعلت نداشتن سیستم کنترل هوشمند شاهد بروز حوادث مختلف در آن هستیم.
وی با اشاره به عوامل تاثیرگذار بر وقوع تصادفهای رانندگی در کشور تصریح کرد: بر اساس بررسیهای علمی، انسان بیشترین نقش را در بروز حوادث رانندگی دارد؛ با اینحال نباید از نقش سایر عوامل تاثیرگذار همچون مسئولان یا خودروسازان غفلت ورزید.
سردار امیری در پاسخ به این سوال که مهمترین راههای پیشگیری از سوانح رانندگی چیست، بیان کرد: بدونشک آموزش و اطلاعرسانی نقش بسیار مهمی در کنترل و کاهش سوانح رانندگی در کشور دارد، اما از آنجا که فرآیند تغییر رفتار بسیار طولانی است، راهکار عملی مهم «استفاده از سیستمهای هوشمند کنترل تخلفهای رانندگی» است. متاسفانه سهم سیستمهای هوشمند کمترل تخلفات بسیار کم و در حدود 28 درصد است. بهعبارتی دیگر تنها 7 تخلف از 171 تخلف موجود در کشور با این سیستمها قابل شناسایی است.
وی با مطرح کردن این موضوع که در کشور یک نظام جامع سوانح رانندگی وجود ندارد، گفت: سوانح رانندگی در کشور در سه مرحله پیش از رویداد، هنگام رویداد و پس از رویداد تقسیمبندی میشود و متاسفانه برنامه و نقشه راه مدونی برای جلوگیری از حوادث رانندگی در کشور وجود ندارد. با وجود اینکه رسیدگی به تصادفهای رانندگی در کشور در صحنه بر عهده پلیس است، اما متاسفانه ساز وکار الزام قانونی به سایر بخشها برای همکاری در این زمینه وجود ندارد.
سردار امیری یادآور شد: در حال حاضر 49 درصد از تصادفات افراد در جادهها در حین رساندن بیمار به بیمارستان یا پس از رساندن مصدوم به بیمارستان، منجر به مرگ میشود. از سوی دیگر% توانبخشی در حوزه رسیدگی به بیماران یا خانوادههای آنان پس از تصادف بسیار ضعیف عمل میکند و هیچ اقدامی برای بهبودی مجروحان، معلولان یا بازماندگان صورت نمیگیرد. رسالت همه گردهماییهای تخصصی، به خصوص کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای تولید علمی است که با نگاه نوین به چنین موضوعاتی سعی دارد تا علم ایمنی را به عموم منتقل کند.