گزارش نشست تخصصی الزامات بهبود مستمر ایمنی حمل و نقل جادهای کشور در آینده:
رسیدن به هسته سخت ارتقای ایمنی نیازمند زمان است
1394-08-21
به گزارش ستاد خبری کنفرانس، مهندس جواد هدایتی مدیر کل دفتر آمار و ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار داشت: موضوع ایمنی مسئلهای چندوجهی است که شامل حوزه انسانی، پزشکی، زیرساختهای رفتاری و فرهنگی است و به لحاظ اجرایی نیازمند اقدامات دستگاههایی است که امور عملیاتی و پشتیبانی را انجام میدهند. باید توجه داشت که اگر در یک سیستم جزیی از آن به درستی عمل نکند یا در تعامل با دیگر اجزا نباشد، سیستم در جهت هدف تعریف شده حرکت نخواهد کرد. بر همین اساس هماهنگی در اجرای برنامهها و مدیریت ایمنی از جمله مباحث مهمی است که دغدغه اعضای شورای سیاستگذاری این کنفرانس را تشکیل میداد.
وی در ادامه صحبتهای خود افزود: در سالهای اخیر تعداد خودروها، سفر و عواملی که موجب بروز حادثه میشود، افزایش پیدا کرده است، اما ارزیابی علل تصادفهای رانندگی بیانگر این موضوع است که در دهههای گذشته، آمار و ارقام تصادفهای منفی است.
مهندس علیاکبر اولیا دبیرکل سندیکای بیمهگران با تاکید بر حضور یکپارچه همه نهادهای مسئول در برپایی این کنفرانس بیان کرد: تلاش زیادی برای برپایی این کنفرانس از سوی نهادهای مختلف صورت گرفت، اما نقش نهادهایی که حضورشان لازم و محوری بود در همایش شرکت نداشتند.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که ایدهها به اشتراک گذاشته نشود، نمیتوان انتظار خروجی مطلوب داشت. بدون شک جای خالی معاون وزیر کشور و همکاران وزارت راه و شهرسازی در این کنفرانس به چشم میخورد. امیداور هستیم تا در همایشهای بعدی این جای خالی پر شود و دستگاههای متولی کنار هم قرار بگیرند تا به اهداف خود برسیم.
مهندس شادمهر راستین عضو هیئت مدیره خانه سینما در پاسخ این سوال که اولویت اساسی مدیریتی و اجرایی بهبود مستمر کیفی چیست، بیان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در بحث نزدیک شدن به هسته سخت ارتقای ایمنی، هدفگذاری است و خوشبختانه در این مرحله بهخوبی عمل کردیم و شاهد رضایتمندی حاصل از این موضوع هستیم.
وی افزود: در مباحث مدیریتی، وقتی نهادها دور یک میز جمع میشوند، هرکدام سعی میکنند تا وظایف خود را بالاتر از آنچه که هست نشان دهند، اما موضوع مهم و اساسی همکاری میان این دستگاهها است. برای نمونه، وقتی گفته میشود که به هسته ایمنی نزدیک شدهایم، توقع داریم تا این موضوع در صدا و سیما منتشر شود.
مهندس راستین با اشاره به همکاری نهادهای مرتبط در برگزاری چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جادهای اظهار داشت: وقتی برای اولین بار آمار تصادفهای رانندگی را مرور کردیم، فکرش را نمیکردیم که موضوع تا این قدر فاجعه باشد، اما وقتی دستاوردهای 3 سال برگزاری این کنفرانس گردآوری و با کشورهای دیگر جهان مقایسه شد، متوجه شدیم که برگزاری چنین کنفرانسهایی تا چه اندازه در کاهش حوادث رانندگی و جادهای و ارتقای سلامت جامعه موثر است. در کشوری مانند هلند برگزاری کنفرانسهای رانندگی که آمار تصادفها در آن بسیار بالا است، هیچ فایدهای نخواهد داشت، اما کشور ما در ابتدای راه است و برگزاری این کنفرانسها نقش مهمی در کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از رانندگی خواهد داشت.
وی با تاکید بر این موضوع که کاهش حوادث رانندگی و جادهای در کشور ما امکانپذیر، اما تدریجی است، تصریح کرد: اصطلاحی وجود دارد که میگوید فیل را میشود خورد، اما لقمه لقمه. بنابراین مطمئن باشید با همراهی ارگانهای مختلف همانند «سندیکای بیمهگران» که در افکار عمومی جا افتاده است که با بروز هر تصادفی سود میبرد، میبینیم در این کنفرانس در زمینه آموزش پیشرو بوده و به عنوان یکی از حامیان چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای عملکرد قابل توجهی داشته است. با این شرایط میتوانیم امیدوار باشیم که حوادث رانندگی و جادهای کاهش مییابد. البته باید تاکید کنم که مقدم بر هر موضوعی اعتماد کردن به مردمی است که برای جان خود ارزش کمی قائل هستند.
مهندس ابولقاسم ایرجی کجوری مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در پایان این نشست گفت: تعیین «نهاد مسئول» از جمله مهمترین مواردی است که در سازمان ملل و گزارشهای پی در پی از کاهش تصادفهای رانندگی و جادهای بر آن تاکید میشود و متاسفانه در کشور ما این مهم هنوز تعیین نشده است. این نهاد مسئول در همه جای دنیا «کمیسیون ایمنی راههای کشور» است که در کشور ما این کمیسون ضمانت اجرایی ندارد.