گزارش پانزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای
1394-03-10
دکتر بهنیا در نشست چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جادهای
ضرورت فرهنگسازی برای کاهش حوادث رانندگی
پانزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای، 21 اردیبهشت 94 با حضور دکتر کامبیز بهنیا دبیر کنفرانس و عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، دکتر سهیل محمودی رییس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران ، سرهنگ جهانگیری رییس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور ناجا، سرهنگ بصیرت رییس مرکز تحقیقات کاربری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مهندس زهره مقدم معاون مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت کشور، مهندس سعداله مرادی مدیر کل طرح، برنامه و توسعه دانشگاه علوم قضایی، دکتر محمدرضا احدی رییس گروه پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر مرتضی باقری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، دکتر حمید سوری عضو هیئت علمی و رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دکتر سید تقی امیدنائینی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران و دیگر اعضای شورای سیاستگذاری در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر محمدرضا احدی از سوی اعضای شورای سیاستگذاری به عنوان دبیر کمیته علمی چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای انتخاب شد.
بررسی علمی حوادث رانندگی و جادهای
دکتر کامبیز بهنیا دبیر چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای به ضرورت بررسی علمی حوادث جادهای اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین رویکردهای این کنفرانس، بررسی دقیق و علمی موارد و موضوعاتی است که متأسفانه منجر به حوادث رانندگی و جادهای و تصادفات میشود که از همین رو کمیته علمی این کنفرانس وظیفه مهمی دارد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسایلی که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود، بحث فرهنگسازی است. همگی شاهد هستیم که حتی اجرای قوانین سختگیرانه نمیتواند جلوی برخی از تخلفات که منجر به حوادث میشود را بگیرد. این موضوع ضرورت فرهنگسازی را روشن میکند.
دکتر بهنیا اعلام کرد: اعضای کارگروهها باید بر جنبههای علمی و پژوهشی تأکید داشته باشند تا بتوانیم به نتیجههای مثبتی دست پیدا کنیم. نتایج این کنفرانس از نظر علمی میتواند تأثیر مثبتی در روند تحقیقاتی که در حوزه حوادث صورت میگیرد داشته باشد.
دکتر محمدرضا احدی دبیر کمیته علمی کنفرانس به شیوه گزینش مقالات اشاره کرد و گفت: تا چند روز آینده و پس از انتخاب اعضای کمیته علمی مقالههایی که تا کنون ارسال شده است را بررسی خواهیم کرد و در صورتی که بار علمی مقالهها در حد و اندازههای این کنفرانس نباشد از متخصصان برای ارسال مقاله دعوت خواهیم کرد.
وی در مورد مطالعات ایمنی بیان کرد: با توجه به اهمیت پروژههای ایمنسازی متأسفانه شاهد هستیم که اجرای این پروژهها در طراحیهای شهری و حمل و نقل دیده نمیشود. به عقیده من کارگروه «ایمنی در مطالعات ترابری» در گام اول باید به مسئله ایمنسازی در طراحیهای شهری بپردازد.
دکتر مرتضی باقری به حمل و نقل کالاهای خطرناک اشاره کرد و گفت: به عقیده من یکی از موضوعات مهمی که جای آن در این کنفرانس خالی است بحث حمل و نقل کالاهای خطرناک است.
وی افزود: متأسفانه حوادثی داشتهایم که خسارتهای زیادی را وارد آوردهاند مانند ماشینهای حمل سوخت یا موادی که قابلیت اشتعالزایی دارند که باید این موضوع را نیز مورد بررسی قرار دهیم و از همین رو فکر میکنم خوب است این موضوع را به کنفرنس اضافه کنیم.
دکتر حمید سوری عضو هیئت علمی و رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها به مهمانهای خارجی این کنفرانس اشاره کرد و گفت: باید همزمان با اینکه از تازههای دنیا استفاده میکنیم بتوانیم به خوبی داشتههای خودمان را منتقل کنیم.
وی افزود: باید دستآوردهای خود را بگوییم و مهمانهای خارجی را به عنوان سفیران علمی بدانیم. دعوت از سردبیران ژورنالهای علمی بزرگ نیز مفید است، اما پیش از آن باید بسترها را به نحوی فراهم کنیم که بازتاب بهتری از این کنفرانس در کشورهای دیگر شکل بگیرد.
نتایج کنفرانس باید پیگیری شود
دکتر سید تقی نائینی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران، تشکیل کمیته پیگیری را پیشنهاد کرد و گفت: برگزاری چنین کنفرانسهایی جزو وظایف دانشگاهها به حساب میآید، اما مهمتر از آن پیگیری نتایج این کنفرانسها است. به عقیده من باید در انتهای کنفرانس بیانیهای صادر شود تا بتوانیم آن را به دستگاههای دولتی انتقال دهیم.
وی بیان کرد: اعضای کارگروهها باید در نوشتن این بیانیه مشارکت کنند و همچنین در این میان باید وظایف هر کارگروه و وظایف مشترکی که چند کارگروه با هم دارند مورد بررسی قرار بگیرد. در این صورت میتوانیم به نتیجههای خوبی دست پیدا کنیم.
دکتر علیرضا اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشکده پلیس راه دانشگاه نیروی انتظامی و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری بیان کرد: همانطور که سازمان ملل اعلام کرده است در حال حاضر در دهه ایمنی قرار داریم که فکر میکنم خوب است که کمیته علمی موضوعات کارگروهها را بررسی و آنها را با شعار سازمان ملل همراستا کند.
وی افزود: این اقدام میتواند بازتاب مثبتی از این کنفرانس را در کشورهای دیگر شکل دهد. هم سو شدن با شعارهای جهانی در زمینه حوادث رانندگی و جادهای میتواند فرصت دیده شدن را به خوبی برای این کنفرانس فراهم کند.
دکتر اسماعیلی بیان کرد: یکی از کوتاهیهای ما این است که به مسایل مختلف، بسیار کلی نگاه میکنیم. برای نمونه در استرالیا مشغلههای ذهنی یک راننده به عنوان یکی از عوامل تصادف به شمار میرود و بارها این موضوع را مورد بررسی قرار دادهاند. پیشنهاد بنده است که موضوعات این کنفرانس را جزئیتر کنیم و آن را با نگاه جهانی همسو کنیم.
مهندس زهره مقدم معاون مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت کشور به همکاری بین بخشی اشاره کرد و گفت: باید موارد مربوط به هر کارگروه با جزئیات مشخص شود و همچنین شرایط را باید به گونهای فراهم کنیم که همکاری سازندهای میان ارگانها به وجود آید.
وی بیان کرد: باید مشخص شود هر ارگان چه وظایفی دارد و چگونه میتواند با ارگانهای دیگر همپوشانی لازم را داشته باشد که در نهایت تصمیمهایی که گرفته میشود سازنده باشد.