گزارش شانزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای
1394-04-02
تاکید بر نحوه برگزاری نشست تخصصی کارگروهها
شانزدهمین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جادهای دوشنبه 1 تیر 94 با حضور دکتر کامبیز بهنیا دبیر کنفرانس و عضو هیئت علمیدانشکده فنی دانشگاه تهران، مهندس زهره مقدم معاون مدیر کل دفتر حمل و نقل وزارت کشور، هرمز ذاکری معاون مدیر کل وزارت راه و شهرسازی، اکبر گلستانی معاون مدیر کل ستاد مدیریت حمل و نقل، دکتر محمدرضا احدی رییس پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، دکتر طبیبی مشاور پلیس راهور ناجا و عضو هیئت علمیدانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر سهیل محمدی ریاست دانشکده عمران دانشگاه تهران، محمدرضا آشوری معاونت فناوریهای پیشرفته خودرویی شرکت سایپا و دیگر اعضای شورای سیاستگذاری در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر محمدرضا احدی دبیر کمیته علمیکنفرانس به ارایه گزارشی از روند کنفرانس، ارایه مقالات و موضوع کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی همایش پرداخت و فهرست اسامیافرادی را که در نشستها و کارگاههای آموزشی همایش حضور خواهند داشت اعلام کرد و از اعضای شورای سیاستگذاری خواست پیشنهادشان را درباره اسامیافرادی که در نشستها و کارگاهها دعوت خواهند شد، ارایه کنند تا فهرست مدعوین کارگاههای آموزشی و نشستها نهایی شود.
دکتر عباس محمودآبادی عضو هیات علمیدانشگاه مهر استان گیلان به زمان نشستهای تخصصی اشاره کرد و گفت: اگر زمان نشستهای تخصصی و ارایه مقالات از هم تفکیک شوند جلسات مفیدتری خواهیم داشت. مثلا فردی که تخصصش در حوزه راه است هم میخواهد در نشستهای تخصصی حضور داشته باشد، هم در ارایه مقالات و همزمانی این برنامهها موجب میشود نتواند از برنامهها بهره ببرد.
دکتر مسعود طبیبی عضو هیات علمیدانشگاه صنعتی امیرکبیر به زمان اختصاصی هر کارگروه در ارایه مقالات و نشستها اشاره کرد و گفت: پیشنهادم این است که به همه کارگروهها اعلام شود که در مجموع برای این کنفرانس چقدر زمان اختصاصی خواهند داشت و ما بر اساس مدل کارگروهمان ارایه مقالاتمان را تنظیم کنیم.
طبق تجرییاتی که از کنفرانسهای گذشته داریم، وقتی نشست تخصصی در کنفرانسها پیشبینی شده بیشتر شرکتکنندهها میخواهند از نشستهای تخصصی استفاده کنند چون مسئولان را کم میبینند و در نشستهای تخصصی این امکان هست که مسئولین را ببینند و بحثهای تخصصی را بشنوند. گرچه ممکن است بنیه علمیپایینتری داشته باشد.
خواهشم این است که نشستهای تخصصی را کمتر کنید. پیشنهادم این است وقتی مثلا در کارگروه موضوعات ویژه ایمنی صحبت میکنیم در حد 5 تا 10 دقیقه فیلمی نمایش دهیم که موضوعاتی که به عنوان محور انتخاب کردهایم، در غالب فیلم نشان دهیم که این شرایط ترافیک ما است، شرایط جاده و شرایط معابر شهری ما است و سوالات کلیدی را مطرح کنیم و سخنرانان حول آن سوالات کلیدی مطلب ارایه کنند. سوالم این است که اگر بخواهیم تیزرهایی با موضوع خودمان تهیه کنیم امکاناتی از طرف شرکت مجری میتوانیم پیشبینی کنیم یا امکانی در این زمینه نداریم.
سرهنگ عیناله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا درباره تهیه تیزرهای پیشنهادی گفت: در تهیه این تیزر ما تعدادی مستندات داریم که میتوانیم در زمینه در پخش آن از رسانهها اقدام کنیم. تهیه این تیزرها گروه تخصصی نیاز دارد که ما از زیرگروههای خودمان استفاده میکنیم.
مهندس زهره مقدم معاون مدیر کل وزارت کشور درباره افرادی که در نشستهای تخصصی همایش حضور خواهند داشت، بیان کرد: من فکر میکنم در نشستهای تخصصی احتیاج است که از مدیران دولتی استفاده شود تا از مشاوران و در این پانزده جلسهای که در خدمتتان بودیم به نظر میرسد فقط به نظرات مدیر گروهها توجه شده و به پیشنهادهای بقیه اعضا توجهی نشده و خواهشی که دارم این است که اگر همکارانتان زحمت کشیدند این موارد را تهیه کردند با نظر مدیر گروه باشد.
دکتر شاهین شعبانی از حمل و نقل مرکز تحقیقات را ه و مسکن و عضو هیات علمیدانشگاه پیام نور پیشنهاد داد و گفت: در این جلسه سخنرانان را مشخص کنیم. سخنرانان خارجی را مشخص کنیم. تعداد مقالات را مشخص کنیم. تعداد مقالات را برای همه کارگروهها یکسان قرار ندهیم و اگر کارگروهی مقالات بهتری داشت تعداد مقالات اختصاصی به آن را بیشتر کنیم. برای دعوت سخنرانان با مدیران گروهها جلساتی بگذارید و مدیر گروهها نظراتشان را مطرح کنند.
بحث انسان در مساله ایمنی و حوادث جادهای بحث مهمیاست. من خواهش میکنم یا توجه به اهمیت انسان در این موضوع یک سخنران کلیدی در این حوزه دعوت شود. حالا که معتقدیم رفتار انسانی فاکتور مهمیاست به انسان هم در این بحث توجه ویژهای داشته باشیم.
دکتر کامبیز بهنیا دبیر کنفرانس و عضو هیات علمیپردیس دانشکدههای فنی درباره دعوت مهمانان خارجی به همایش گفت: بودجه ما این امکان را نمیدهد که بیشتر از دو نفر مهمان دعوت کنیم. درست است که کنفرانس ما جنبه بینالمللی دارد، اما در هیچ جای دنیا موتوار سوار ورود ممنوع حرکت نمیکند که بعد هم وارد پیاده رو شود. این مسائل را خودمان باید حل و فصل کنیم در همه بحثها ما به سخنران خارجی نیاز نداریم که به ما آموزش دهد. کارهایی هم هست که خودمان باید انجام دهیم. ما میتوانیم بررسی کنیم که آنها چه کارهایی کردهاند که تعداد تصادفات و تلفات جادهای آنها کم شده است.
دکتر محمودرضا دلاور مدیر امور بینالملل پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران درباره زمان باقیمانده تا کتفرانس و دعوت از مهمانان خارجی گفت: ما چهار ماه و اندی زمان داریم باید تا دو سه هفته آینده مهمانان خارجی را قطعی کنیم و من موافق نیستم به سخنرانها موضوع بدهیم و بخواهیم درباره آن موضوع صحبت کنند. چون هر کدام از آنها در زمینهای تخصص دارند و فکر نمیکنم که افراد بتوانند در مبحث کلی سخنرانی مفیدی ارایه کنند و درباره همزمانی برنامههای کنفرانس بیان کرد: این مساله یاعث میشود افراد نتوانند حداکثر استفاده از برنامهها را داشته باشند.
مهندس محمدرضا آشوری از مرکز تحقیقات سایپا معاونت فنآوری پیشرفته درباره ایمنی وسایل نقلیه گفت: در رابطه با ایمنی وسایل نقلیه فقط یک کارگروه آموزشی ارایه شده که با توجه به موضوع بحث قکر میکنم استفاده از ماکتهای دامی مد نظر باشد. فکر میکنم جا دارد یک کارگاه آموزشی در خصوص استفاده از فنآوریهای پیشرفته خودرو و نقش آن در ایمنی راهها برگزار شود، میتواند این کارگاه از جانب خودرو سازها برگزار شود و سایپا به عنوان شرکت خودروسوزی میتواند برگزاری آن را تقبل کند.
مهندس محمد بخارایی رییس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه درباره عوامل تصادف گفت: نیازمند فرهنگسازی و آموزش درباره عوامل به وجودآورنده تصادفات هستیم. باید به سهم آموزش و پرورش وصدا و سیما در ارتقای فرهنگ توجه بیشتری شود و در ارایه مقالات به فرهنگسازی درباره عوامل تصادفات توجه بیشتری شود و به طیفهای آسیبپذیر مثل عابرپیاده و دانشآموزان توجه بیشتری شود.