مدیر مرکز حمل و نقل و ترافیک هوشمند شهر نیشابور گفت: تولید انبوه خودروهای غیراستاندارد و از دست رفتن ایمنی مردم
1394-04-14
مهندس سید وحید پریان دارای مدرک کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری از دانشگاه امام رضا(ع) مشهد که پیش از این مدیرعامل اتوبوسرانی شهر نیشابور و دبیر کارگروه ترافیک شهرداری نیشابور بوده و هم اکنون مدیر مرکز حمل و نقل و ترافیک هوشمند شهر نیشابور است. با وی گفتوگویی انجام دادهایم که در زیر میخوانید:
· شما در حادثه تصادف رانندگی آسیب دیدید و با وجود این آسیبدیدگی فعالیتهایی در زمینه ترافیک شهری انجام دادید در این باره توضیح بدهید که حادثه چهطور اتفاق افتاد و بعد از آن فعالیتهای عمرانی شما در زمینه کنترل ترافیک شهر نیشابور چه بوده است؟
قبل از حادثه هم شغلم مرتبط با همین امور بود. سال 84 کارشناس حمل و نقل و ترافیک شهر نیشابور و بعد از یک سال مدیرعامل اتوبوسرانی نیشابور شدم. یک سال بعد در راه بازگشت از جاده تربیت حیدریه به نیشابور تصادف کردم و خودروی بنده به دلیل شعاع نامناسب جاده منحرف شد و دچار ضایعه نخاعی شدم تا سال 86 مرخصی بودم. بعد برگشتم سرکار و مجموعه کارگروه ترافیک را راهاندازی کردم. الان مرکز مدیریت ترافیک نیشابور که دومین مرکز هوشمند شرق کشور است افتتاح شده و بنده مدیر این مرکز هستم.
به طور معمول تنها کلان شهرها دارای چنین مراکزی هستند. در خراسان رضوی غیر از مشهد شهرهای دیگر این سیستم کنترل ترافیک را نداشتند و بعد از حادثهای که برای من اتفاق افتاد فعالترین پارت ترافیک استان را راهاندازی کردیم و پنج سال است که مرکز ما بهترین پارت ترافیک استان انتخاب میشود و به زودی در مرکز مانیتورینگ آموزش معلمان را شروع میکنیم.
برای آموزش معلمان تفاهمنامهای بین شهرداری، فرمانداری، آموزش و پرورش و راهنمایی رانندگی امضا کردیم مبنی بر اینکه شش ساعت از کلاسهای ضمن خدمت معلمان به ترافیک اختصاص پیدا کند. هم اکنون در مرکز مانیتورینگ ترافیک سه هزار نفر ثبتنام کردهاند و آموزش میبینند و اولین بار است که در استان در مراکز ترافیک کلاسهای ضمن خدمت برگزار میشود. برنامههایی که معلمها با ترافیک آشنا شوند و تعدادی کلیپ آموزشی برای معلمها تهیه کردیم و همین که معلمها سر کلاس قدری از این آموختهها را به دانشآموزان انتقال دهند برای ما کافی است.
· فکر میکنید این اقدامها و اساسا فعالیتهای فرهنگی چهقدر در کاهش آمار تصادفها تاثیرگذار است؟
به نظر بنده فرهنگسازی تاثیر زیادی دارد، شاید در کوتاه مدت اثر آن مشهود نباشد، ولی در دراز مدت تاثیر زیادی میگذارد از جمله کارهای فرهنگی که در شهر نیشابور انجام دادهایم این بود که با دوربینهای نظارت، از تخلفهای رانندگی مردم عکس گرفتیم و به آدرس منازلشان فرستادیم، اما جریمهای برایشان در نظر نگرفتیم. بعد از سه ماه شروع کردیم به جریمه کردن و در بخش تخلفات شماره تلفن رانندههای حمل و نقل عمومیکه در تاکسیرانی و اتوبوسرانی کار میکردند را پیدا کردیم و به محضاینکه تخلف میکردند به آنها تلفن میزدیم و اطلاع میدادیم که شما مرتکب چنین تخلفی شدهاید و در صورت تکرار با شما برخورد خواهد شد.
اقدام دیگر مرکز ما این بود که در اتوبوسها مانیتور گذاشتیم و به محض اینکه رانندهها تخلف میکردند، روی صفحه مانیتورشان پیام میگذاشتیم که شما این تخلف را انجام دادید بعد از اینکه چند مورد از این تخلفها را گرفتیم آمار تصادفها به طور محسوسی کاهش پیدا کرد یا در یکی از میدانهای نیشابور که همیشه ترافیک قفل میشد، اطراف این میدان دوربین نصب کردیم و دورتادور میدان بنر زدیم برای رانندههایی که پارک دوبل کنند یا دستفروشهایی که دور میدان توقف کنند توسط ماموران سد معبر و راهنمایی و رانندگی جریمه میشوند. مدت دو هفته این طرح را اجرا کردیم و هر دستفروشی آنجا میایستاد بلافاصله ماموران سد معبر آنها را جمعآوری میکردند و الان تردد در این مسیر روان شده است و هیچ ترافیکی دور میدان نیست.
· به نظر شما در کاهش حوادث جادهای و رانندگی، مردم، ایمنی جادهها و خودروها یا رسیدگی مسئولان به استانداردسازی و ایمن کردن راهها کدام تاثیرگذارتر هستند؟
در حادثهای که برای من رخ داد سرعت من حدود 85 کیلومتر و خودروی بنده پژو 504 قدیمی بود. اگر خودرو من از ایمنی مناسبی برخوردار بود، دچار ضایعه نخاعی نمیشدم. برای کاهش حوادث رانندگی، راه، وسیله نقلیه و راننده هر سه ضلع باید درست شود. در معابر شهری راننده و وسیله موثرتر است. من فکر میکنم دولت باید برای جمعآوری خودروهای غیرایمن اقدام کند. زمانی که قیمت پراید 6 میلیون تومان بود تا الان که قیمت پراید 20 میلیون تومان شده چه تفاوتی در قدرت خرید مردم ایجاد شده است؟
اگر همان زمان که پراید 6 میلیون تومانی به مردم میدادیم خودرو 20 میلیون تومانی ایمن میدادیم آیا مردم نمیخریدند؟ الان یک سال است مردم خودرو را با قیمت بیست میلیون تومان میخرند از سال هشتاد و هشت تا سال نود و دو، قیمت پراید این قدر تغییر کرد. در حالیکه قدرت خرید مردم در این چهار سال چند برابر نشده است. پس چهطور الان پراید بیست میلیونی میخرند؟
به نظر من اگر خودرو ایمن با قیمت 30 میلیون به مردم بدهیم، باز هم خواهند خرید، ولی وقتی خودرو غیر استاندارد را به صورت انبوه تولید میکنیم مردم این خودرو را میخرند و ایمنی را از دست میدهند. اگر خودروهایی که ایمنی پایینی دارند از مدار خارج شوند مردم به سمت خرید خودرو ایمن میروند.
· اطلاعرسانی و برگزاری همایشها چهقدر در کاهش آمار تصادفها تاثیرگذار است؟
وقتی شرکتکنندگان همایش از امور اجرایی نیز مطلع باشند نتایجی که حاصل میشود خیلی بهتر از کار علمی صرف است. بعضی از همایشها فقط با این هدف برگزار میشود که تعدادی دانشجو مقالههایشان را ارائه کنند، اما کنفرانس بینالمللی همایش تهران مقالههای کاربردی و خوبی داشت که ما در مرکز نیشابور از تعدادی از این مقالهها استفاده کردیم. اگر مدیران ارشد هم اهل مطالعه باشند میتوانند از مقالاتی که ارایه میشود، استفاده کنند.