معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ایمن نبودن راهها عامل بروز حوادث جادهای
1394-04-23
مهندس سید محمد میرزایی دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران و معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است با وی گفتو گویی درباره حوادث رانندگی و جادهای انجام دادهایم که در زیر میخوانید:
· در کاهش تصادفهای جادهای چه عواملی تاثیر گذارند؟
متأسفانه آمار بالای تلفات و تصادفها در حوادث رانندگی جادهای کشورمان نگران کننده است و خسارتهای جانی، مالی، روانی و اجتماعی ناشی از آنها بر خانوادهها و دولت تحمیل میشود
عوامل موثری در بروز این حوادث دخیل هستند و در سه عنوان کلی شامل انسان، وسیله نقلیه و راه میشوند.
به نظر بنده عامل راه در جاده های برون شهری نقش تعیین کننده تری داشته و باید در طراحی و اصلاح هندسی راهها و نیز افزایش ایمنی آنها تمرکز بیشتری انجام گیرد. در جادههای برون شهری به خاطر بالاتر بودن سرعت رانندگان و نا آشنایی آنها با محیط نقش عامل راه درکاهش تصادفها بسیار تعیین کننده است در ضمن با توجه به تحقیقات به عمل آمده زمان عکسالعمل رانندگان در جادههای برون شهری حدود 2 الی 3 ثانیه در مقایسه با معابر شهری افزایش یافته که طراحی مناسب و استاندارد جادههای برون شهری میتواند درکاهش تصادفها نقش به سزایی داشته باشد.
· راهکارهای پیشگیری و کاهش تصادف های جادهای کدام است؟
پیشنهاد من برای کاهش تصادفهای رانندگی که منوط به عامل راه میباشد اول این است که درگزارشی جامع تمام نقاط حادثه خیز جادههای کشور با (فرمهای ممیزی راه) و با حضور کارشناسان در محل، وضعیت موجود مورد بررسی کامل قرار گیرد.
دوم اینکه چون آئیننامههای موجود در طراحی هندسی و ایمنی راهها، ترجمه آییننامههای معتبر جهانی است که بدون بومیسازی با شرایط ترافیکی و رفتار رانندههای ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد، لازم است تمام آیین نامههای مرجع برای شرایط ترافیکی ایران مورد مطالعه و اصلاح قرار بگیرند به عنوان مثال در تحقیق به عمل آمده در زمینه فاصله دید سبقت و رابطه سرعت، تاخیر با نرخ جریان جادههای دو خط ایران تمام اعداد و روابط مربوط به آییننامه بزرگراههای آمریکا (HCM) مورد اصلاح و تغییر قرار گرفتهاند.
سوم اینکه تمام جادههایی برون شهری که فاقد شرایط هندسی و ایمنی مناسب هستند بر حسب آمار تصادفها و نرخ جریان مورد اولویت بندی و اصلاح قرار گیرد.
· راهکارهای بازدارنده مثل جریمه رانندگان یا استفاده از دوربین های بزرگراهها و جادههای بین شهری تا چه اندازه در کاهش تصادفها موثر است؟
بدون شک استفاده از روشهای سلبی در برخورد با متخلفان از راهکارهای مناسب در کاهش تصادفهای جادهای است ولی متأسفانه در ایران هنوز در اکثر شریانهای ارتباطی اصلی کشور از روشهای سنتی در جریمه رانندگان استفاده میشود. در برنامه توسعه حمل و نقل کشور باید استفاده از ابزارهایی مانند سیستم کنترل هوشمند ( ITS) شتاب گرفته و عامل انسانی در برخورد متخلفان به سرعت حذف گردد. سیستمهای کنترل هوشمند حمل و نقل و ترافیک و دوربینهای نظارتی به علت سرعت عمل بالا، گستردگی پهنه نظارت ، کاهش عمل بزهکارانه اخذ رشوه، اطلاعرسانی آنی به متخلف از طریق پیامک، ارائه سند تصویری به متخلفین و نیز ایجاد بانک اطلاعات متمرکز و منظم از متخلفین بسیار کاربردیتر و بهتر از روشهای سنتی است. در مجموع جریمههای رانندگی زمانی بازدارنده خواهند بود که سه مؤلفه شدت، سرعت و قطعیت جریمه را دارا باشند و مؤلفههای مذکور به طور قطع در کنترل هوشمند تخلفات بهتر اجرا خواهد شد.
· مهمترین اقدامهایی که باید پس از تصادف انجام شود شامل چه مواردی است؟
باید با پلیس 110 و اورژانس تماس گرفته شود. اتومبیل از مسیر سواره رو به کنار جاده منتقل شود و اتومبیل سانحه دیده در جای امن قرارگیردکه منجر به ایجاد تصادف مجدد نشود.
· بهترین شیوه فرهنگسازی برای پیشگیری از تصادفها و رفتارهای ناهنجار رانندگی چیست ؟
به طور یقین انسان به عنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در ترافیک که خود سازنده ماشین، جاده و واضع قوانین و مقررات است وقتی در فرآیند آموزش قرار میگیرد میتواند تغییر باور و رفتار داده و برای مشکلی که خود به وجود آورده چارهاندیشی کند. افزایش فرهنگ ترافیک و رعایت مقررات رانندگی از جمله موضوعات مهم برای میزان سوانح است زیرا خطای انسانی مهمترین دلیل تصادفها جادهای است و آموزش و فرهنگسازی مناسب به شهروندان برای رعایت اصول رانندگی و توجه به قوانین باید از دوران کودکی تا دانشگاه صورت گیرد تا این موضوع برای همه نهادینه شود. آمارها نشان میدهد که فرهنگسازی و آموزش شهروندان در کشورهای پیشرفته تأثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفها داشته است. لذا ضروری است جهت نهادینه کردن مبانی آموزش و فرهنگسازی درونی، آموزش از سنین کودکی و در یک قالب و چارچوب برنامهریزی شده و مشخص صورت گیرد.