گفتو گو با سرهنگ جهانی:
ضرورت افزایش زمان محرومیت رانندگان حادثهساز
1394-07-22
سرهنگ عینالله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا است با وی گفتو گویی اختصاصی درباره عوامل ایجاد حوادث رانندگی و جاده ای و راههای پیشگیری از بروز این حوادث انجام داده ایم که در زیر میخوانید:
مهمترین عامل ایجاد تصادف های رانندگی در کشور چیست؟
عامل انسانی در ایجاد حوادث رانندگی تاثیر زیادی دارد عجله و شتاب بیمورد رانندگان، بی توجهی به مقررات و خستگی و خواب آلودگی میتواند باعث بروز تصادف و حوداث رانندگی شود. علل تامه مثل بیتوجهی به جلو، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه و رعایت نکردن حق تقدم، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ میتواند خطرآفرین و منجر به تصادف شود. عامل دیگری که در بروز حوادث تاثیر دارد وسیله نقلیه است. نقص سیستم روشنایی، صاف بودن لاستیک و نقص سیستم ترمز میتواند مشکلساز و عامل بروز تصادف باشد.
راهکارهای پیشگیری و کاهش تصادفهای جاده ای کدام است؟
ارتقا وضعیت ایمنی جاده و ایمنی خودرو بر اساس آخرین استانداردهای روز برای جلوگیری از حوادث رانندگی مهم است. باید از فنآوری های نوین و سیستم کنترل هوشمند بهره بگیریم. برخورد قاطع و بدون اغماض پلیس با تخلفات رانندگی اهمیت دارد. مثلا جریمه راننده اقدام بازدارنده ای در جهت جلوگیری از تخلفها است و افزایش جریمه نقدی متناسب با افزایش نرخ تورم(طبق ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات ) میتواند موثر باشد و اقداماتی از قبیل اجرای محرومیتهای مختلف اجتماعی برای متخلفین، افزایش زمان محرومیت از رانندگی برای تخلفهای حادثهُساز و تصادفهای منجر به مجروحیت و فوت، حضور موثر عوامل گشت محسوس و غیر محسوس در طول محورها بر اساس استانداردهای تعریف شده، یکپارچگی و هماهنگی مدیریتی در اقدامات فرهنگی، آموزش و اطلاع رسانی توسط رسانههای گروهی میتواند در جهت پیشگیری و کاهش تصادفهای رانندگی موثر باشد.
جریمه و بهرهگیری از سیستم هوشمندسازی جاده که به عنوان عوامل بازدارنده تخلفهای رانندگی به آن اشاره کردید تاکنون چه اندازه در پیشگیری از حوادث رانندگی موثر بوده است؟
جریمه یا مجازات در برابر تخلف، به عنوان یکی از ابزارهای مفید در پیشگیری از وقوع یا تکرار تخلف بالاخص برای قشر متوسط از اهمیت ویژهای برخوردار است. با این حال اعتقاد پلیس بر این است که اگر زمینه اعمال قانون و صدور جریمه برای هر متخلف فراهم شود به عبارتی صدور جریمه در برابر تخلف به صورت حتمی و قطعی عملیاتی شود حتما اثر بسیار مطلوبی در پیشگیری از تخلف خواهد داشت و این زمانی میسر میشود که از سیستم هوشمند کنترل ترافیک ITS استفاده شود. با نگاهی ساده میتوان اذعان نمود که دلیل اینکه رانندگان روی پل طبقاتی بزرگراه در تهران مرتکب تخلف نمیشوند این است که با تجهیزات روز کنترل میشوند و برای هر تخلفی که مرتکب شوند جریمه صادر میشود. بنابراین راز و رمز تفاوت نوع رانندگی و اینکه در بالا و پایین پل طبقاتی صدر رانندگان مرتکب تخلف شوند یا نه، فقط وجود دوربینهاست چرا که رانندگان هر دو محور با خودروهای بالا و پایین پل هیچ تفاوتی با هم ندارند.
برای جلوگیری از خشونتهای رانندگی منجر به تصادف چه اقدامهایی انجام شده است؟
در راهنمایی و رانندگی، سعی بر این است که برای افرادی که دارای سوابق بیماری روحی و روانی هستند و در بررسیهای پزشکی در تکمیل مدارک ثبتنام گواهینامه آنها مشکلی وجود داشته باشد از صدور گواهینامه اجتناب شود در برنامههای آموزشی و فرهنگی که به صورت مستمر در حال تهیه، تولید و پخش از رادیو و تلوزیون میباشد به دلایل خشونت رانندگی، راههای پیشگیری از رانندگی در حال عصبانیت و تبعات منفی ناشی از خشونت در حین رانندگی پرداخته میشود تا رانندگان از هدایت خودرو با روحیه ای نامناسب پرهیز کنند و از ادامه رانندگی در صورت بروز حالت عصبانیت، خشونت و ... منصرف شوند و یا اینکه با توقف و یا با مشغول شدن به امر رانندگی بیحاشیه و تسلط به افکار خویش بتوانند از تسلط خشونت بر رفتار خود پیشگیری نمایند.
به بررسی سوابق پزشکی افراد هنگام مراجعه برای صدور گواهینامه اشاره کردید به چه دلیل آزمایشهای روانی بخشی از آزمونهای پیش از صدور گواهینامه رانندگی نیست؟
کلیه متقاضیان قبل از هرگونه آزمایش رانندگی به پزشکان مورد اعتماد ناجا معرفی میشوند، پزشکان مذکور در صورتیکه علائم مشکل روانی در متقاضیان احساس کنند به کمیسیون تخصصی مربوطه (اعصاب و روان) ارجاع میدهند.
· بهترین شیوه فرهنگسازی برای پیشگیری از تصادفها و رفتارهای ناهنجار رانندگی چیست؟
فرهنگ سازی به شیوههای هنری و تبلیغی و استفاده از ظرفیت رسانهها و شبکههای اجتماعی در حال حاضر بهترین روش برای پیشگیری از تصادفها و رفتارهای ناهنجار رانندگی است، بهطوریکه با بهرهگیری از فیلم کوتاه تصادفاتهای واقعی و بیان علت آن و پیامهای حاصل از آن میتوان اثر لازم را در فکر و اندیشه بیننده گذاشت، چرا که تغییر نگرش و تغییر رفتار به سادگی ممکن نیست مگر با بازی کردن با احساسات بیننده و پیشنهاد ما این است که فیلمهای کوتاه رئال تولید شود و پخش آن در بهترین و پربیننده ترین زمان سیما، و تصویر کردن نتایج منفی و گرفتاریهای بعد از تصادف میتواند موثر باشد، در کنار این موضوع سرمایه گذاری روی همیاران پلیس که آموزش آنان و فرهنگ سازی در این طبقه سنی بسیار حائز اهمیت است چرا که آموزش در این سن در ذهن آنها نقش بسته و این قشر میتوانند عامل کنترل خوبی در پیشگیری حوادث باشند و احساس مسئولیت نمایند و در آینده خودشان کاربران ترافیک (عابرین پیاده، موتورسوار، سرنشین و راننده خودرو) خواهند بود و میتوان آموزش آنان را به منزله سرمایه گذاری جهت بهبود وضعیت ترافیک برشمرد.