دکتر علیرضا اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و رئیس پلیس راه سابق کشور :
سیستم کنترل هوشمند انگیزه تخلف را از راننده سلب میکند
1394-07-27
تجربه جهانی ثابت کرده است که با سیستمهای کنترل هوشمند راننده احساس میکند کاملا تحت نظارت پلیس است و فضایی به وجود میآید که انگیزه تخلف از راننده گرفته میشود.
دکتر علیرضا اسماعیلی عضو شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی، مدرس دانشگاه تهران، عضو مرکز تحقیقات و ارتقای ایمنی دانشگاه شهید بهشتی و رییس پیشیت پلیس راه کشور در گفتگوی اختصاصی با ستاد خبری چهارمین کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای گفت: عامل انسانی از عوامل مهم تصادفهای جادهای است. علاوه بر تأثیر عامل انسانی، عوامل دیگری نیز باید تحت کنترل باشد. خودروهای تولید داخل باید مطابق با استانداردهای دنیا ساخته شود، اصلاح راهها، توسعه حمل و نقل عمومی و مهندسی راه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: طرح جامعی لازم است تا ایمنی و مسائل مهندسی را مد نظر قرار دهد. فرهنگ رانندگی باید آموزش داده شود. در هر تصادفی که رخ میدهد عامل راه، ایمنی و عامل انسانی تاثیرگذارند، اما درصد این عوامل در تصادفها متغیر است.
عضو مرکز تحقیقات و ارتقای ایمنی دانشگاه تهران تصریح کرد: بعد از عامل انسانی، عامل خودرو و راه در بروز حوادث رانندگی تأثیرگذارند، اما در تعاریف جدید، راه خود معرف و بخشنده معرفی میشود. به هر میزان طراحی راه ایمن باشد زمان وقوع تصادف امکان ایجاد جراحت شدید و فوت سرنشینان به حداقل میرسد.
این استاد دانشگاه تهران افزود: نحوه رفتار رانندگان در جاده باید در دوران دبستان و کودکی آموزش داده شود و آموزش شهروندان به طور مستمر ادامه یابد. رسانهها باید به این مسأله بپردازند و بسیج عمومی صورت بگیرد تا به مردم آموزش دهیم که نحوه رفتارشان در ترافیک چگونه باشد.
رییس پیشین پلیس راه کشور استفاده از سیستم آی تی و کنترل هوشمند را در کاهش تصادفهای رانندگی و جادهای مهم دانست و خاطرنشان کرد: با اعمال کنترل هوشمند جادهای راننده با توجه به اینکه امکان دارد بر اثر رانندگی نامناسب نمره منفی کسب کند، قوانین برای او جنبه بازدارنده پیدا میکند. همین موضوع باعث میشود راننده به سمتی هدایت شود که با سرعت مجاز و در چارچوب قوانین رانندگی کند.
دکتر اسماعیلی شرایط محیط را در بروز خشونتهای رانندگی موثر دانست و گفت: وقتی راننده در ترافیک طولانی مدت زمان را از دست میدهد، به واکنش جبرانی رو میآورد و در پی جبران زمانی است که در ترافیک ممتد سپری کرده است و به همین دلیل بیقاعده رانندگی میکند. هر عاملی که مانع شود رانندگی متعارف صورت بگیرد، موجب ایجاد خشم در راننده میشود. برخی رانندگان جوان شخصیت ضداجتماعی دارند و از رفتارهای پرخطر و حرکات هیجانی در رانندگی لذت میبرند. تجربه ثابت کرده است آموزش در کودکی باعث میشود ساختار ذهنی کودک بهگونهای شکل بگیرد که از قانون تخطی نکند.
وی با اشاره به نقش موثر رسانهها در آموزش جامعه برای کاهش حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: رسانهها میتوانند آموزش دهند، فیلمهای که نمایش داده میشود میتواند مردم را از خطرات رانندگی آگاه کند و آموزش از پایه تأثیر زیادی دارد. برگزاری کنفرانس بینالمللی حوادث رانندگی و جادهای راهکار دیگری است که میتواند آگاهیهای مردم در خصوص حوادث رانندگی را افزایش دهد و جنبههای پیشگیرانه و بازدارنده داشته باشد.