رییس پلیس راه راهور ناجا:
لزوم بازنگری مجدد در قوانین راهنمایی و رانندگی
1394-08-03
رییس پلیس راه راهور ناجا در گفت و گو با ستاد خبری کنفرانس گفت: در مقایسه با کشورهای توسعهیافته که عمدتا جابهجایی بار از طریق خطوط ریلی صورت گرفته و استاندارد خودروها و جاده بسیار بالا است. ایران وضعیت چندان مطلوبی ندارد. متاسفانه برخلاف ایران در کشورهای دیگر، سیستم بازدارنده قوی وجود ندارد و به علت بالابودن هزینههای تخلف و محرومیت اجتماعی، کمتر شاهد بروز تخلفهای گوناگون هستیم.
سرهنگ حمیدی علت کاهش حوادث رانندگی را بهبود فرهنگ ترافیکی در بین مردم و همکاری بهتر رانندگان با ماموران پلیس راه برشمرد و افزود: در ماههای گذشته برخورد پلیس با تخلفهای حادثهساز تشدید شده است و در ماههای آینده نیز میزان جرایم رانندگی افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشیم تا زمانی که تخلف مقرون بهصرفه باشد، نمیتوان شاهد اثرات بازدارنده آن بود. از سوی دیگر، با توجه به هزینههای کلان، این هدف که میزان حادثه رانندگی در کشور به صفر برسد، در کشور تقریبا غیرممکن است. وی با تاکید بر این موضوع که با توجه به وسعت راهها در ایران، نباید آن را با کشورهای کوچک اروپایی مقایسه کرد، افزود: در حوزه ایمنی خودرو، متاسفانه علاوه بر خودروهای تولید داخل، کیفیت خودروهای وارداتی هم است. همین عامل باعث بروز حوادث مختلف میشود.
عضو شورای سیاستگذاری چهارمین کنفرانس بینالمللی تصریح کرد: بر اساس دستور مجلس شورای اسلامی، قوانین راهنمایی و رانندگی در سال 90 تغییر پیدا کرد و خوشبختانه از آن زمان تا کنون شاهد تاثیر مثبت آن در جامعه هستیم. بخشی از این قانون به افزایش هزینههای جریمه رانندگان بازمیگشت که مشخص شده بود تا هر 3 سال یکبار قوانین بازنگری شود. با وجود اینکه این دوره3 ساله تمام شده است، اما هنوز قانون جدیدی مبنی بر بازنگری مجدد آن تصویب نشده است.
سرهنگ حمیدی با بیان این موضوع که مدیریت یکپارچه میان مسئولان برای سازماندهی حوادث رانندگی وجود ندارد، گفت: باوجود اینکه سازمانها کنار هم کار میکنند، اما هنوز مدیریت واحدی بین آنها وجود ندارد و زمانی که نیاز به اقدامات خاص برای کمکرسانی به مصدومان است، این امر صورت نمیگیرد. برای نمونه، با توجه به خطرناک بودن حمل و نقل مواد شیمیایی توسط تانکرهای بزرگ، در صورت بروز فاجعه، آتشنشانی ناتوان از امدادرسانی خواهد بود.