گفتوگو با دبیر کارگروه اتومبیل سندیکای بیمهگران ایران:
کنفرانس حوادث رانندگی؛ فرصتی تخصصی برای تبادل نظر پیرامون مسایل رانندگی
1394-08-14
کنفرانس حوادث رانندگی و جادهای چگونه میتواند میان نهادهای مرتبط با عوامل به وجودآورنده حوادث جادهای همگرایی لازم را ایجاد کند؟
خوشبختانه این کنفرانس نقش مهمی در پیوند علمی نهادهای مرتبط با حوادث رانندگی و جادهای از جمله وزارت راه و شهرسازی(سازمان حمل و نقل جادهای)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای بزرگ راهسازی و مهندسین مشاور ذیربط سازههای جادهای، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، شرکتهای بازرگانی، نمایندگانی از قوه قضاییه، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، وزارت صنعت، معدن، تجارت، نمایندگانی از سندیکای شرکتهای حمل و نقل، راهآهن جمهوری اسلامی و استادان دانشگاهی دارد و توانسته است ارتباط متقابلی برای تبادل نظر پیرامون مسایل رانندگی و جادهای در کشور و در مقایسه با سایر کشورها بهوجود بیاورد.
به نظر شما اعمال دقیق قوانین و جریمهها تا چه میزان در کاهش حوادث رانندگی موثر است و آیا قوانین به درستی اجرایی میشود؟
بدیهی است که اعمال دقیق قوانین و مقررات وگرفتن جریمههای سنگین در کاهش حوادث رانندگی موثر خواهد بود، اما با توجه به اینکه قوانین بیشتر بر بعد مالی جریمهها تاکید دارند، این موضوع قدرت بازدارندگی کافی نخواهد داشت.
بر همین اساس ضروری است که در قوانین مربوط به جرایم رانندگی بازنگری اساسی بهعمل آورده و جنبه کیفری تخلفات بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.از سوی دیگر قوانین مذکور به طور دقیق از سوی مسئولین قضایی و پلیس راهنمایی و رانندگی به مورد اجرا گذارده نشده و لازم است تا تمهیداتی نیز جهت جلوگیری از اعمال نکردن قوانین از سوی مسئولین اجرایی اندیشیده شود.
به نظر شما بهترین شیوه فرهنگسازی برای پیشگیری از تصادفها و رفتارهای ناهنجار در رانندگی چیست؟
بهترین شیوه فرهنگسازی شروع آموزش در خصوص قوانین رانندگی و فرهنگ حاکم بر آن از دوران تحصیل کودک، بهخصوص دوران پیشدبستانی است و لازم است تا این فرآیند تا دوران دبیرستان همچنان ادامه پیدا کند.
انجام تبلیغات آموزشی مستمر در سراسر کشور بهصورت میدانی و در بازه زمانی حداقل دهساله میتواند فرهنگ صحیح رانندگی را میان اقشار مختلف جامعه نهادینه کند. هرچند موارد ذکر شده هنگامی موثر واقع میشود که سایر عوامل و دستگاههای ذیربط مانند جادههای کشور استاندارد بوده و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. همچنین لازم است تا قوانین مصوب راهنمایی و رانندگی بازنگری و پس از اصلاح به اجرا گزارده شود.
آیا ارایه یک سند راهبردی به وسیله این کنفرانس میتواند چراغ راه دستاندرکاران صنعت حمل و نقل و نهادهایی باشد که برای کاهش حوادث رانندگی و تصادفات جادهای فعالیت میکنند؟
ارایه این سند راهبردی که اساس برنامهریزی توسعهای کشور و جزء اسناد بالادستی قوانین قرار گرفته باشد، میتواند نقشه راهی برای کاهش تصادفهای رانندگی و جادهای برای یک بازه زمانی بلندمدت باشد. در همین راستا میتوان با الگوبرداری از کشورهای توسعهیافته و یا در حال توسعه، همانند کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا که شرایط اقلیمی و فرهنگی مشابه کشور ایران دارند، قوانین را مجدد تصویب و به مرحله اجرا گذاشت.