در نشست آموزش و رفتار انسانی مطرح شد:
در تمام دنیا موتورسوار بازداشت میشود نه موتور / قانونی ابلاغ نشده که موتور سوار را بازداشت کنیم
1394-08-20
دکتر علیرضا شکیبا مدیر برنامهریزی، آموزش ساختار و تشکیلات واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تاکید بر لزوم بازنگری در آموزش رانندگان گفت: آموزش رانندگان باید از پایه اصلاح شود، آموزش نتایج ثمربخشی دربر دارد و نمونه بارز آن نتایجی است که از آموزش به گروهی از رانندگان در دانشکده خواجه نصیر حاصل شد. رانندگانی که چندین بار تصادف کرده بودند در قالب نمونهای آماری در دانشگاه خواجه نصیر آموزش دیدند که خروجی مثبتی در پی داشت و در نظر داریم رانندههای ضمن خدمت و بدو خدمت نیز را تحت پوشش آموزش جامع قرار دهیم.
مدیر برنامهریزی، آموزش ساختار و تشکیلات واحد اتوبوسرانی درخصوص برخورد با موتورسوران متخلف گفت: در تمام دنیا اگر موتورسوار مرتکب تخلف شود بازداشت میشَود اما در کشور ما موتور ضبط میَشود و با موتورسوار سهلگیرانه برخورد میشود. موتور سوار باید دوره آموزش مدون ببیند و حتی اگر نیاز بود کارت گواهینامهاش باطل شود.
سرهنگ بهزاد بصیرت رییس مرکز تحقیقات راهور ناجا با اشاره به اظهارات دکتر علیرضا شکیبا در خصوص برخورد سختگیرانه با موتورسواران متخلف گفت: ما واقفیم که در حوزه آموزش مشکلاتی وجود دارد و تلاش کردیم بخشی از مشکلات آموزش با اقداماتی مثل حضور در رسانه جبران شود. مطالبی که دکتر شکیبا بیان کردند به دیده منت میپذیرم اما اگر موتورسوار خلافکار است و موتورش ضبط میشود اقدامی خارج از ابلاغیهها و ضوابط قانونی برای ما متصور نیست.
رییس مرکز تحقیقات راهور ناجا تصریح کرد: آئیننامهها تکلیف ما ا مشخص کرده و باید در چهارچوب ان به وظایف خود عمل کنیم. موتور شخصی که مرتکب تخطی از قانون میشود 24 ساعت به پارکینگ منتقل میَشود و قانونی ابلاغ نشده که که موتور سوار را بازداشت کنیم اگر چنین قانونی تصویب شود باید به تعداد موتورهایی که وجود دارد موتورسواران را بازداشت کنیم. اما واقف هستیم که مهمترین ناهنجاری در رفتار ترافیکی رفتار موتورسوران است.
دکتر طیبهفردوسی عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بنا شد بعد از پایان کنفرانس حوادث رانندگی کاربردی شدن نتایج حاصل از این کنفرانس پیگیری شود وقت آن رسیده که از تعارفات معمول در پژوهش دست برداریم تا نتایج صادقانه و قابل استنادی کسب کنیم.
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران افزود: با توجه به نقشی که رانندگان شرکت واحد در وضعیت حملو نقل عمومی دارند پویایی و آرامش رانندگی سطح شهر تا حد قابلتوجهی منوط به زحمات این افراد است و لازم است برای آگاهی این افراد اقدامات لازم انجام شود چون سلامت مسافرانی که با اتوبوس شهری جابهجا میَشوند وابسته به رانندگی درست این افراد است.
دکتر علی نحوی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ارتقای سطح آموزش رانندگان اهمیت دارد و همانطور که خلبانی هواپیما حائز اهمیت است رانندگی نیز اهمیت دارد اما متاسفانه مورد غفلت واقع شده و سهلگیرانه با آن رفتار میشود. طبق آمار پلیس راهور آموزش رانندگان موجب کاهش 25 درصدی تصادفها شد و اگر همه رانندگان آموزش ببینند به کاهش 50 درصدی تصادفهای رانندگی خواهیم رسید.