در گفتوگو با دکتر مسعود طبیبی مطرح شد:
کاهش حوادث رانندگی نیازمند همگرایی ارگانهای مرتبط است
1394-08-20
دکتر مسعود طبیبی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با ستاد خبری چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جادهای گفت: در صنعت حمل و نقل جهان به این سمت حرکت کرده است که اگر راننده مرتکب خطایی شد ایمنی خودرو از شدت خطر بکاهد. متاسفانه ما در ایمنی رانندگی موفق نبودهایم و هنوز الفبای رانندگی را یاد نگرفتهایم.
وی افزود: سالهاست که راجع به کاهش آمار حوادث رانندگی صحبت میشود، اما باید بدانیم در برابر افرادی که در حوادث رانندگی کشته و مجروح میشوند، مسئول هستیم. بحث هدفمندی رایانهها اجرا و مطرح شد با توجه به این موضوع که هدفمندی موجب کاهش تردد شده است، آیا کاهش آمار تصادفهای رانندگی ناشی از موفقیت ما است ؟
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه گفت: آسیبشناسی درستی از کاهش حوادث رانندگی و جادهای در کشور صورت نمیگیرد و به محض اعلام آمار و ارقام کاهش حوادث رانندگی، هر دستگاهی موفقیت این موضوع را به خود منتسب میکند در صورتیکه باید بررسی شود چه اقداماتی موثر بوده و بالعکس تا بتوان حساب شدهتر اقدام کرد.
دکتر طبیبی خاطرنشان کرد: با تحلیلی که در حوادث رانندگی استان گیلان صورت گرفت، سهم تلفات عابر پیاده و موتور سیکلت 60 تا 70 درصد مشخص شده است، در حالیکه اگر فقط 50 کیلومتر از راههای شبکهای این استان کنترل شود به کاهش 10 درصدی حوادث رانندگی و جادهای دست خواهیم یافت.
وی در پایان با اشاره به لزوم فرهنگسازی بهمنظور کاهش حوادث رانندگی و جادهای گفت: بین جاده رشت و فومن بزرگراهی احداث شده است که طی 2 سال 56 عابر جان خود را از دست دادند و یا دچار جراحت شدند. درصورتیکه در طول بزرگراه ۳ پل عابر پیاده احداث شده است که از آن هیچ استفادهای نمیشود و این ناشی از فرهنگ ترافیکی ضعیف است.